Mi-am adus aminte
zilele astea de ecologiştii care vociferau frenetic acum câteva săptămâni pe
lângă poarta domeniului de vânătoare de la Balc, unde încercau ei, în sinea
lor, să oprească “măcelul”. Atâta scandal s-a iscat în presă, atâtea
controverse, fel şi fel de “specialişti” (psihologi, ecologişti, reporteri) care-şi
dădeau care mai de care cu părerea, în totală necunoştinţă de cauză…m-au
scârbit.
Să pornim de la
definiţie! In DEX găsim aşa: MĂCÉL,
măceluri, s. n.
Acțiune sângeroasă, îndreptată de obicei împotriva unei mulțimi fără apărare;
omor (în masă); masacru, carnaj. ♦ Fig.
Război, luptă (sângeroasă). – Din măcelări (derivat regresiv). Da, în
ochii multora, vânătoarea este un măcel. Nu şi în ochii celor pasionaţi de
această activitate (nu i-aş spune sport). Poate că totul porneşte dintr-o
cruzime lăuntrică, pe care toţi o avem în noi încă din copilărie, dar care la
unii se exteriorizează, la alţii nu. Întrebarea e, la cine se exteriorizează şi
de ce? Aici psihologii au aberat cu graţie (sau fără).
În cazurile pe care le cunosc eu,
nu e atât cruzime, cât e tradiţie de familie. Băieţi care provin din familii de
silvicultori, vânători îşi doreau încă de mici să ajungă „mari”, să meargă cu
tatăl lor să-i înveţe să tragă cu arma, să-i lase să care vânatul sau să asiste
la prelucrarea trofeului, fie el colţi de mistreţ sau coarne de cerb. Era cu
siguranţă pasul hotărâtor către viaţa de bărbat, către responsabilizare şi către
nişte coduri care nu erau accesibile oricui. Băieţi civilizati, buni, care în nici
un caz nu chinuiau pisicile şi câinii, şi nici nu scoteau ochii păsărilor de
dragul de a le vedea cum se zbat. Dar care aveau doza necesară de sânge rece ca
să poată tăia o găină sau un porc, în cazul în care era nevoie de ajutorul lor.
(Mă refer aici, bineînţeles, la adolescenţi de peste 12-14 ani, pentru că nu
încurajez asta la copii mai mici, care pot experimenta şocuri emoţionale la
vederea unor astfel de imagini.)
Unde tragem linia între cruzime şi
simţul realităţii? Nu e crud să tai gâtul unui pui, dar e măcel să împuşti un
iepure? De ce? Doar pentru că unul e domestic şi pentru asta e crescut, iar
celălalt, sălbatic şi e interzis? Oare până să ne dea prin cap să creştem
animale pe lângă casă, străbunii noştri nu le vânau în sălbăticie? Suntem carnivori
prin definiţie. Surpriză! Animalele pe care le mâncăm mor. Vrea cineva să
credem că toţi cei care se autonumesc ecologişti sunt şi vegetarieni? Asta e de
râs. Părerea mea e că majoritatea sunt mâncători de sandvişuri cu şunculiţă sau
shaworma, dar se dau drept ronţăitori de lăptuci. Sau, mai rău, unii zic: „Eu
mănânc doar peşte.” Oare au văzut cum se eviscerează un peşte? (Nu mai întreb
dacă au făcut-o personal.) Să înţeleg că e în regulă să ai un iaz cu…păstrăvi,
să zicem, că tot e o specie populară la noi, să-i hrăneşti cu granule, sau cereale, apoi să-i iei din apă cu găleata,
ademenindu-i cu mâncare, să-i laşi să se sufoce în pungă, sau mai rău, să le
dai burţile afară de vii şi să-i arunci în tigaie, pentru deliciul
ecologiştilor care mănâncă „doar peşte”? Au oare asta nu e „acțiune sângeroasă,
îndreptată de obicei împotriva unei mulțimi fără apărare; omor (în masă);
masacru, carnaj”? Sau, nu e nici o problemă să ai o fermă de porci, cu abatorul
aferent, unde mii de animale mănâncă toată ziua la teică, umăr la umăr, şi după
ce au ajuns la greutatea potrivită sunt electrocutaţi, înjunghiaţi, tranşaţi şi
vânduţi la kilogram pentru a fi frumos ambalaţi în caserole albe, cu etichete
ochioase şi puşi pe raft în supermarket, pentru mămicile miloase care îşi cresc
copiii cu „cărniţă”,în spiritul milei şi bunătăţii creştine? Asta nu e măcel?
Nu. Dar e măcel să împuşti o sută sau două de mistreţi într-un an, în sezonul
de vânătoare, pe banii tăi, pe terenul tău, în condiţiile în care plăteşti taxe
la stat cât nu face, iar cărniţa (fără grăsimi, care nu aruncă în aer
colesterolul şi trigliceridele) s-o oferi gratis unor cămine de bătrâni sau copii?
Mistreţi care trăiesc bine-merci în sălbăticie, aleargă, se împerechează
natural, se hrănesc natural, şi, culmea, mai au şi posibilitatea de a se apăra,
pentru că natura i-a dăruit cu un set de colţi destul de periculoşi… Un „ţarc”
de câteva sute de hectare nu poate fi considerat oare tot un fel de fermă, una
în care, spre deosebire de alte ferme, animalele au spaţiu şi libertate? Ce?
Ecologiştii nu ştiu cât înseamnă un hectar? Oare de ce nu mă miră?
Soţul meu e vânător, la fel şi
tatăl şi fraţii lui, prieteni ai noştri, la fel. Eu însămi am participat la
toate momentele unei vânători, de la îmbrăcarea echipamentului adecvat, până la
tochitura şi vinul fiert de după. Şi nu am văzut organizare mai atentă, mai
meticuloasă, cu rigori respectate de toată lumea cu stricteţe, la nici o altă
activitate. Vânătoarea impune coduri bine stabilite, fiecare are rolul lui bine
definit, de aceea nu e accesibilă tuturor şi nu e înţeleasă de mulţi. E ca şi
cum ai învăţa o nouă limbă. Trebuie să stai bine cu capul ca să poţi respecta
regulile şi vânatul. Trebuie de asemenea să stai bine pe picioare, că nu merge treaba
cu burta plină de kebab. Aşa că, dacă fiul meu, atunci când va ajunge la vârsta
adolescenţei, îşi va dori să vadă ce e cu vânătoarea, nu mă voi împotrivi,
atâta timp cât sunt convinsă că tatăl lui îl va învăţa tot ce trebuie să ştie.
Concluzii? Unde sunt acum
ecologiştii? Încă nu s-a încheiat sezonul la mistreţ. Poate stau la caldurică,
dupa ce şi-au satisfăcut acum câteva săptămâni pofta de a se vedea la
televizor, şi îşi fac planul pentru Balc 2014, unde vor apărea, fireşte, tot
fără argumente ca şi anul acesta. Poate între timp au gustat din carnea de
mistreţ şi şi-au schimbat crezul (pe care ei cred că-l au).
N-am vrut să vorbesc despre asta atunci, când
s-a aprins focul de paie, pentru că m-aş fi simţit mai penibilă decât cei
penibili (care deja erau foarte mulţi). Atât.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu