miercuri, 13 februarie 2013

Învăţătorilor şi elevilor mei



Am avut o copilărie foarte fericită. Cu toate astea, nu am avut niciodată modele pe care să vreau să le urmez. Poate că undeva, în subconştient, am ştiut că nu trebuie să încerc să copiez pe nimeni.  Am ştiut însă cum nu vreau să fiu.
Educarea mea a început devreme, cu bunica. Mamaia (aşa i-am spus mereu) a fost prima mea învăţătoare. Ea m-a învăţat primele poezii (pe lângă faptul că  m-a învăţat şi să mănânc cu linguriţa sau să stau cuminte pe oliţă). De la ea am luat primele lecţii de afecţiune şi mi-a plăcut (am repetat intens asta cu mulţi oameni care au apărut în viaţa mea mai târziu). Nu m-a certat niciodată, asta e important în educarea oricărui copil, aşa că am învăţat şi încrederea şi curajul. Tot ce făceam era bine, fie că mă cocoţam pe coteţul porcului şi-mi petreceam ziua căutând frunza perfectă de viţă de vie, fie că frământam prăjituri din pământ, apă şi aguridă, pe care apoi le vindeam pe frunze de salcâm. (La cofetăria mea, frunzele de salcâm erau monede, iar frunzele de nuc, bancnote. Erau ieftine prăjiturile, să poată cumpăra toţi copiii.) Nu mă certa nici când împărţeam toate bomboanele pe care mi le trimitea mama în pachet copiilor din vecini, nici când scuturam agudul de la poartă să mănânce raţele de pe vale. De la ea am învăţat prima rugăciune. “Doamne, Doamne, ceresc tată/ Noi pe tine te rugăm/ Luminează-a noastră minte/ Lucruri bune să-nvăţăm./ Că Tu eşti stăpânul lumii/ Şi al nostru tată eşti,/ Şi pe toate cele bune/ Numai Tu le împlineşti. Amin.” (Acum fac legătura că ulterior, înainte de toate examenele de la şcoală, mă rugam la Dumnezeu nu pentru noroc şi baftă, ci pentru inspiraţie şi minte luminată. Şi le-am luat pe toate.) Am învăţat credinţa, de la ea şi de la mama ei, străbunica mea, care mă ducea la biserică în cârcă, sau de mână, mai târziu. Am învăţat semnul crucii, nu mai ştiu exact de la care dintre ele, să-l fac încet şi larg, cu degetele la frunte, la buric şi la vârfurile umerilor, nu cruci repezite cum fac babele la slujbă contra cronometru.  
Când am plecat la grădiniţă s-a produs o ruptură, pentru că m-au luat de lângă mamaia. Drept urmare, pe fond nervos (sau nu ) am făcut oreion şi a trebuit să o mai amân vreo două săptămâni. Educatoarele nu mi le mai amintesc decât vag. Ştiu că una dintre ele ne cânta la pian în timpul mesei de prânz şi îmi plăcea să mănânc mazăre pe fond muzical. Îmi amintesc şi bulinele roşii pe care le agăţam cu bolduri în perdea şi se bucura mama, şi singura bulină neagră pe care am aruncat-o în veceu şi m-am simţit vinovată multe zile după aceea, chiar dacă mama habar n-avea. (Învăţasem şi ruşinea de la bunica.)
La şcoală a fost altceva. Am învăţat noţiunea de ”model”, dar nu găseam nici unul. Dascălii se pretindeau a fi modele, sau măcar încercau, dar îmi era greu să vreau să fiu ca vreunul dintre ei. Învăţătoarea din şcoala primară nu mă certa (n-avea de ce), dar nici nu mă iubea. M-a pedepsit chiar, la sfârşitul clasei a patra, pentru că-mi ajutasem colegul de bancă să nu rămână corigent la matematică. L-am ajutat să înţeleagă problema, şi a rezolvat-o singur, dar ea a considerat că îi “suflasem” şi mi-a dat un 2. Era în iunie. N-am mai luat coroniţă. Nu aveam un model, dar dacă aş fi avut, ştiam sigur că nu ar fi fost ea. Trebuia ca modelul meu să ştie lecţia iubirii şi să nu provoace suferinţă oamenilor. Ea m-a făcut să sufăr, tocmai când mă pregăteam s-o trec în rândul modelelor.
Profesoara de franceză a fost modelul meu de eleganţă. Era bătrână, credeam ca are 100 de ani, dar atât de frumoasă, cu nişte costume impecabile, cu berete asortate şi un parfum care îmi freamătă şi acum în nări. Limba franceză era ceva magic. O învăţam cu drag dintr-o carte colorată, în care Fifi, la fourmi, era protagonista. Simt şi acum atingerea paginilor lucioase de degetele mele de copil. O învăţam şi simţeam că primesc un nou suflet. O altă limbă îmi dădea putere, puterea de a vorbi fără să fiu înţeleasă de toată lumea. Iar cei care nu aveau acces la acest nou cod, pe care eu îl iubeam, ieşeau din sfera mea. Aşa am învăţat să selectez oamenii. Nu îmi dădeam voie să fiu înconjurată de oameni mai puţin înzestraţi ca mine.  Profesoara de franceză a murit, dar mi-a lăsat o moştenire nevăzută – dragostea pentru cuvinte, pentru limbaj, pentru codurile care aveau să fie descifrate.
De la gimnaziu nu-mi amintesc mulţi. Dirigintele, de limba română, m-a iubit din prima, fără să-i demonstrez nimic. (Îi demonstram mereu ceva, fără să-mi dau seama.) Ne iubea pe toţi, şi aşa am învăţat să ne iubim între noi. Dacă mă întrebi de colegii mei din şcoala primară nu am multe amintiri. Din gimnaziu însă mi-i amintesc pe toţi (aceiaşi pe care îi aveam şi înainte), cu ticurile lor, sau mutrele lor mai vesele sau mai triste, mai revoltate sau mai mieroase.  Am învăţat de la el să mă uit la oameni şi să-i citesc, apoi să-i accept aşa cum sunt. Însă dirigintele nostru m-a învăţat să nu-i sufăr pe cei care nu vorbesc corect limba română. N-am uitat lecţia asta. 
Am mai avut o profesoară de istorie care a stat doar doi ani la noi, şi care m-a descris ca fiind “delicată şi tenace”. M-a încântat şi în acelaşi timp m-a învăţat să caut să mă cunosc pe mine. Încă mai lucrez la asta, cu tenacitate şi delicateţe. Ne desena pe tablă hărţi, ne povestea războaiele ca poveşti şi nu se comporta deloc ca profesorii pe care îi ştiam. Acum îmi dau seama că era relaxată mereu, şi deci deloc falsă. Am învăţat de la ea că nu-mi place falsul şi nu mă simt confortabil în prezenţa lui.
Au fost mulţi alţii care mi-au dat lecţii: chimia cu zâmbet larg, fizica încruntată, sportul dolofan, biologia cu ochii mari, desenul peltic, franceza cu fustă scurtă, engleza relaxată, geografia în costum gri, matematica plictisită. Aşa da, aşa nu… Profesorul de muzică m-a învăţat Crezul.
Liceul…deja aveam idee de cine sunt, deja ştiam să citesc oamenii şi să înţeleg coduri nescrise nicăieri. Româna şi istoria mi-au adus oameni la fel de  înţelepţi şi de iubit, franceza şi engleza şi-au dovedit din nou eleganţa şi firescul. Am început să fac legătura între oameni şi pasiuni, atitudini şi aptitudini  comune. Am învăţat să-mi fac prieteni. De data asta diriginta nu m-a iubit, cred că nu ne iubea pe nici unul. Mi-a dat un 4 în clasa a IX-a, tot în iunie. Ea avea standarde foarte înalte, prea înalte pentru o limbă moartă. Singurul cod pe care nu l-am iubit – latina. Dar l-am descifrat până la urmă, aşa cum am putut, nu cu drag, ci cu efort. Până în ultimul an de liceu nu am avut 10 la latină. În ultimul an am reuşit să-i demonstrez că nu poate să nu mi-l dea. “Sine ira et studio”[i], doamna profesoară. ( Acum îmi dau seama că şi latina mă ajută să-mi înţeleg mai bine limba, şi revin la descrierea pe care mi-o făcea profesoara de istorie.) Mulţumesc totuşi, dar aţi picat din prima din lista de modele.
Deja la facultate eram “om mare”. Aici nu-mi mai permiteam decât să fiu printre primii. (Şi am luat banii statului în fiecare lună, puţini cum erau.) Aici ajunsesem prin propriile forţe, din proprie convingere şi dragoste de limbă. Învăţasem demult relaxarea şi firescul, şi nu înţelegeam teama pe care o răspândea o anumită doamnă, care mie îmi era cea mai dragă, în rândul studenţilor. Cred că aprecierea a fost reciprocă. Sunt sigură, de fapt. Eram singura care zâmbea când ceilalţi oftau. Am zâmbit chiar şi la cele două sesiuni de restanţe din anul II la literatură engleză. Colegii mei nu înţelegeau, poate ar fi vrut să mă revolt şi eu cu ei, nu să zâmbesc.
Doamna mi-a dat 4, chiar dacă eram de 7, până când am fost de 10. Atunci mi-a dat 8, să nu mi se urce la cap . Am învăţat poate cea mai valoroasă lecţie – totul sau nimic. Şi am simţit iarăşi dovada afecţiunii. Numai un om care mă iubea şi faţă de care aveam toată consideraţia îmi putea da lecţia asta. Lista de modele adevărate a debutat cu numele ei. Şi e şi singura căreia îi împărtăşesc bucuriile mele din viaţa privată. Poate că, pe undeva, o asemăn cu bunica. (N-are nici o legătură vârsta. Cei care pot să înţeleagă, înţeleg.)
Nu am găsit modele, dar am învăţat de la fiecare câte ceva. Şi dacă citeşti printre rânduri, observi evidenta ciclicitate din parcursul educării mele. Nu toţi învăţătorii pot fi învăţaţi, şi foarte puţini pot fi modele. Dascăli şi învăţăcei se întâlnesc zilnic în săli călduroase sau întunecate, dar poate că nu-i uneşte nimic. Eu mă pot considera norocoasă că am atâtea amintiri, şi încă mai multe, pentru că oricum nu le-am scris pe toate. Sunt norocoasă că am învăţat la timp lecţiile cele mai importante, că nu le-am uitat niciodată şi pot să le dau mai departe celor care au disponiblitatea să le priceapă. 




[i] Fără ură şi părtinire (proverb lb. latina)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu